tisdag 30 juni 2009

Jämställdhets- och integrationsministern har inte läst barnkonventionen


Imorse annordnade LSU Sveriges ungdomsorganisationer tillsammans med folk och Försvar ett frukostseminarium. Seminariet skulle handla om vilket samhälle vi egentligen har. Som gäst hade man bjudit in jämställdhets och integrationsminister Nyamko Sabuni.

Rädda Barnens Ungdomsförbund lyssnade förväntansfullt när Nyamko pratade om vikten av värdegrundsarbete, utveckling av demokrati och mänskliga rättigheter. Fan, vad gött, tänkte vi. Men när ska hon prata om barnets rättigheter?

Jag ställde frågan till Nyamko om hon ser det som ett problem i värdegrundsarbetet att bara en bråkdel av Sveriges barn ens känner till sina rättigheter enligt FN's konvention om barnets rättigheter. Nyamko gav svaret att det inte är barnets uppgift att känna till alla sina rättigheter.

Nej, det är barnets RÄTTIGHET att känna till sina rättigheter, kontrade jag.

Men ministern talade vidare om att skolans uppgift är att se till att fostra barn så att de själva har möjlighet att senare söka upp den kunskap de vill och behöver. Jaså? Det var nytt! Så jag som barn ska få lära mig genom min skolgång om hur jag kan uppsöka information, så att jag i framtiden kan få läsa om vilka rättigheter jag skulle fått när jag var barn?

Theodor Ryan, aktiv medlem i Rädda Barnens Ungdomsförbund var inte nöjd med svaret och kontrade med frågan om hur barn ska kunna utkräva sina rättigheter när man inte känner till dem? Då svarar ministern tillslut att det kanske är bra om barnkonventionen ingår i lärarutbildningen. Men att inte det är hennes roll att se till att det händer. Vad är det för svar? Vad tänker ministern med ansvar för ungdomspolitik göra för att barn ska få reda på sina rättigheter?

Avslutande påpekade Nyamko att barn inte ska ha makt, eftersom makt innebär ansvar. Jag undrar om hon har funderat över vilken makt som skulle kunna vara skadlig för barn. Inte kan det vara ansvaret som barn från 15 år får genom att bli straffmyndiga och kan bli straffade efter en lag som man inte har haft makt att kunna påverka.

När seminariet var över gick jag fram till Nyamko och gav henne en sammanfattad barnkonvention. ”Tack! Jag har tänkt läsa den där.” säger hon. VA??? Nyamko sabuni har inte ens LÄST barnkonventionen. Men hon har ansvar och makt att driva frågor som i allra högsta grad påverkar barn. Ministrar har makt, men kan inte ta det ansvar som medföljer, för att använda Nyamkos egna retorik. Illa. Riktigt illa. Men jag berättade för Nyamko att Rädda Barnens Ungdomsförbund nu jobbar för att barnkonventionen ska bli svensk lag och hon påstår att det aldrig kommer att ske. ”Det kommer aldrig hända, i Sverige har vi ingen tradition att anta konventioner till lag” sa hon. ”Men nu måste det göras! Precis som barnrättskommittén sa till Er i sitt uttalande” svarade jag.

För 30 år sedan var det tradition att slå barn. Den traditionen lagstadgade vi bort. - en tanke från Petter Falk, aktiv i Rädda Barnens Ungdomsförbund. För vad menar ministern med att det aldrig kommer att hända? Vi lagstadgar ju om EU konventioner regelbundet, varför ska vi inte lagstadga barnets rättigheter?

Jag ska se till att Nyamko inte bara får en sammanfattning av barnkonventionen Hon ska få en fördjupningsutbildning.


Sofia Zackrisson
Förbundsordförande
Rädda Barnens Ungdomsförbund

5 kommentarer:

Unknown sa...

Bra jobbat! Grymma ni är!

sMARTAss sa...

Detta gör mig gråtfärdig närmast! En politik där barn ska formas men aldrig utforma är ju enormt hemskt.

Anonym sa...

En liten invändning bara: det är fortfarande tradition att slå barn över hela världen och också i Sverige - det ligger tyvärr i den vuxna naturen. Att vi sedan har förbjudit det i lag är en helt annan sak: bara för att man förbjuder det, betyder det inte att det inte sker. Snarare ska man se anti-agalagen som ett sätt för vuxna att peka på hur duktiga vuxna är att skydda barn - inget annat.

/david n

Anonym sa...

Konstigt att man fortfarande blir chockad över politikers okunskap om barnkonventionen!

Artikel 42. Informationsskyldighet om konventionen.

Så enkelt är det!

Kämpa på! Hälsar Sophie

Anonym sa...

Hon kanske har en politisk sekreterare som tar ansvaret som kommer med makten? Vem vet, den personen kanske har läst konventionen och då är ju allt som det ska. ; P

/ Alec