tisdag 16 juni 2009

Jag vill ta över Almedalen

Snart fylls Visby med lobbyister, organisationer, företag, politiker, myndigheter och intresseorganisationer. Galet många människor i grupp som ska dela ut så många visitkort som möjligt på kortast tid, ställa flest frågor på seminarier, få flest deltagare på sina seminarier, knyta bäst kontakter, synas mest och med bäst människor. HETS!

Jag var på politikerveckan på Almedalen för första gången förra året. Det konstigaste forumet jag har varit med om i hela mitt liv. Det gick att TA på stämningen som låg likt ett surrande vakuum över hela Visby. Ett isolerat myller.

Tema mångfald och ickediskriminering. Känner du hur hela du och din organisation vibrerar av förändringsvilja och drivkraft av detta? Men ärligt talat. Om almedalsveckan är det hetaste arrangemanget för samhällsförändrare så får vi faktiskt skylla oss själva när vi suger på inkludering. För det gör vi verkligen. Om du får möjlighet, ta en titt på deltagarna under Almedalsveckan. Eller varför inte kolla in närmsta ideella organisation. Fast ptja.. Kolla in vilket forum som helst, för det lär inte vara någon verklig mångfald någonstans.

När jag kollar igenom programmet för veckan blir jag lika bitter över mig själv som alla andra deltagande organisationer. Det är lättande att se att fler ungdomsorganisationer är representerade i seminarier som rör unga. Men jag undrar om Unga Hörselskadade liksom förra året behöver hyra in dyra tolkar för att kunna ta del av seminarier för en tillgänglig skola.

Jag vill ta över Almedalsveckan och bara testa vad som skulle hända om man satte rätt person på rätt plats. Det kommer inte att hända fullt ut i år, men jag lovar att ni kommer att märka Rädda Barnens Ungdomsförbund. Nästa år kanske vi arrangerar seminariet ” framtidens skola- ur ett vuxenrättsperspektiv”.

Sofia Zackrisson
Förbundsordförande
Rädda Barnens Ungdomsförbund

2 kommentarer:

Niclas sa...

Jag tycker Fryshuset brukar var oerhört duktiga och väldigt bra på mångfald. Både över generations- och kulturellagränser.

Fast jag förstår inte helt bitterheten, visst kan man hoppas på att det ska bli en allt större bredd i paneldebatter etc. Men jag tycker helt klart det är ett bra forum.

Men förra årets största besvikelse var trots allt LSU. Att hålla sitt mingel på en krog där man även serverade alkohol är verkligen inte att öppna upp och inkludera. Man kunde ju ha hoppats att Sveriges ungdomsorganisationer skulle gå i fören med ett bra barnperspektiv där inkludering är ett ledord, men tyvärr inte.

Hoppas det blir en bra vecka. Med brinnande engagemang som deltagare i RBUF ofta är beväpnade med ska man nog minsann kunna göra de vuxna uppmärksammade på hur töntigt och o moget det är att inte inkludera de som påverkas av alla beslut man tar - alla barn.

Lycka till!

Rädda Barnens Ungdomsförbund sa...

Det är ett bra forum, det är det som är min poäng. Potencialet i sig gör att vi måste skärpa till oss.

Förra årets LSU mingel var helt klart en besvikelse. Rädda Barnens ungdomsförbund valde ju att lämna puben. Men aktiva i LSU som vi är tog vi vårt ansvar och lobbade igenom en ny alkoholpolicy på repskapet. Så nu är LSU's verksamhet alkoholfri, därmed också detta årets mingel på almedalen :D