måndag 29 juni 2009

Jag tänker jaga utbildningsministern tills han säkerställer barnets rätt i skolan.


Ikväll var det Folkpartites dag i Almedalen och partiledare och utbildningsminister Jan Björlund höll sitt tal i Almedalen. Ett tal som fick höga poäng av de retoriker som bedömer partiledartalen.

Visserligen pratade Jan om skolan och där med elever. Han lyfte att en skolhälsovård måste och ska finnas tillgänglig för alla elever på alla skolor. Gött, säger Rädda Barnens Ungdomsförbund som vet att skolhälsovården idag knappt existerar. Barns rätt till hälso- och sjukvård är en rättighet som man allt för ofta bortser ifrån i Sverige genom att låta skolsköterskan i skolan vara där någon gång i veckan, ha en kurator som kanske inte ens kommer till skolan. Ett pöäng där, Björklund.

Men sen då? Han fortsatte att prata om stöd för elever i skolan, både för ”högpresterande” och ”lågpresterande”. Sen kom en jävligt konstig mening som fick mig att tappa hakan.

Om föräldrar är missnöjda med stödet så ska de kunna överklaga.

What? Om föräldrar är missnöjda?? Om elever är missnöjda så ska de kunna.. Få IG i ordning och uppförande? Nä, Björklund. Du får IG av mig i elevinflytande och tillvaratagande av barnets rättigheter. Sist jag kollade var barnets rätt till inflytande över de frågor som berör barnet en av de fyra huvudprinciperna i FN’s konvention om barnets rättigheter. Har utbildningsministern läst på om barnets rättigheter, eller tycker han bara att de är dåliga?

Jag jagade rätt på Jan Björklund efter hans tal. Lite rädd för att bli stoppad av en livvakt eller polisen lyckades jag trots allt ta mig fram.

”Hej! Jag är ordförande för Rädda Barnens Ungdomsförbund och jag vill ha en barnrättslag. Varsågod, Jan!” sa jag och räckte fram ett flygblad om varför barnkonventionen ska bli lag. ”Bra. Tack.” sa Janne kort och rusade vidare.

Men jag tänker fortsätta jaga utbildningsministern och alla andra makthavare tills de hajar. Vi behöver en barnrättslag som lagstadgar om barnets rättigheter. Gör barnkonventionen till lag!

Sofia Zackrisson
Förbundsordförande
Rädda Barnens Ungdomsförbund

2 kommentarer:

Rädda Barnens Ungdomsförbund sa...

På bilden ser man livvakten, Björklund och en ordförande för Sveriges viktigaste barnrättsorganisation.

/Sofia

Anonym sa...

Men man ser inte flygbladet - och det gjorde nog inte Björklund heller. Kanske han kastade en blick på det, innan det åkta ner i närmsta soptunna ...

/david n