tisdag 18 november 2008

Kan vi slippa julklappshets, tack?

Julklappspengarna förväntas bli lägre i år. Åh, nej. Mindre pengar spenderas på att köpa julklappar i år än tidigare. Kan vi få lite positiva effekter av detta och slippa julhetsen, tack?

Kan vi slippa svara på första frågan i skolan efter vinterlovet om vad vi har fått i julklapp? Nä, jag firar inte jul så jag fick ingenting. Jag fick en ny mobil och en dator, med det visste jag redan. Jag fick massor av saker, men jag orkar inte rabbla upp dem nu...

Kan vi sluta tvinga våra barn ljuga om deras lov? Kan vi sluta mata en norm som säger att man måste ha en rik familj om man ska ha haft ett bra lov. Kan vi sluta med den förbannade julhets som råder och får det knytas i magen på många barn inför varje jul för att deras föräldrar klagar och klagar över att det inte finns några pengar över till klappar. Kan vi sluta ge barnen dåligt samvete för att vi har sett till att barnfattigdomen fortfarande existerar i Sverige. Kan vi börja bry oss om varandra istället för att förvandlas till själviska, konsumerande monster så fort man kan ta den enkla utvägen att köpa lite omtanke och ge bort några inslagna tusenlappar?

Förvandla inte era barn till överkonsumenter. Ge bort lite tid och kärlek till era barn istället. Skyll på finanskrisen, om det känns bra, så länge du slår in det rätt.

Inga kommentarer: