torsdag 20 november 2008

Barnkonventionen fyller 19 idag!

Jag vill leverera dagens nyhet. Det borde i alla fall vara en fetingnyhet. Men som jag tidigare har skrivit så är det inte alltid jag och media delar samma åsikt.

Sverige lovade för 19 år sedan att göra allt som står i vår makt att se till att barn utifrån FN:s konvention om barnets rättigheter, får sina rättigheter tillgodosedda.

Barnkonventionen fyller 19år idag!

Det är nyhet nummer 1.

Nyhet nummer 2 är att Sverige bryter mot barnkonventionen.

FN:s barnkonvention har varit vuxen, ur juridiskt synpunkt, i ett helt år. Men precis som så många andra unga i Sverige och världen behandlas den inte med den respekt och hänsyn som man skulle kunna önska. Precis som barnkonventionen är jag 19år och jag vet vad det innebär att bli bortglömd, marginaliserad och inte tagen på allvar på grund av ålder. Nu är jag vuxen och kommer att få rösta vid nästa val. Men Sveriges alla barn, när ska vi börja lyssna till dem?

Enligt artikel 12 i Barnkonventionen ska barns åsikter tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad. Men precis som så många andra artiklar respekteras denna inte i den utsträckning som ett demokratiskt samhälle skulle kunna önska.

Idag utgörs en femtedel av befolkningen av barn. Detta är en femtedel som saknar reellt inflytande i vår svenska demokrati. Det är en del av befolkningen som i dagsläget saknar kanaler för att påverka sin egen livssituation. I dagsläget är mindre än två procent av riksdagens ledamöter under 30 år. Och bara i var fjärde kommunfullmäktige finns politiker under 30 år representerade. Barn och ungas inflytande i- och över samhället är oproportionellt i förhållande till befolkningens demografi.

Idag anordnar Nätverket för barnkonventionen en ministerhearing där barn får fråga ut ministrar. Ett tillfälle om året då barn får ställa frågor. SVT 24 kommer att sända hearingen och förhoppningsvis kommer många att titta på den och få sig tankeställare och idéer. Jag hoppas det, eftersom bara en bråkdel av våra ministrar har tid med att dyka upp idag. Ett tillfälle om året då de kan få experthjälp.

Vi behöver barn och ungas viktiga perspektiv. Vi bortser helt från dem idag.

Inga kommentarer: