onsdag 8 april 2009

Är du min nya hjälte?

Jag kan ibland bli arg över att sagor inte är på riktigt. Att magi och superkrafter inte tillhör vardagen. Varför kan inte alla sagor få sluta med att ”det goda vinner”. Varför får inte alla leva lyckliga i alla sina dagar?

Men mina hjältar är inte klädda i trikåer med häftiga namn som beskriver deras superkrafter. För jag har några hjältar på lager. Jag brukar plocka fram dem och tänka på att det bannemig är möjligt. Att om jag kan räkna upp så många personer som genom sitt hjältemod har förändrat och hjälpt mig att fortsätta kämpa för en bättre värld, tänk då alla andra som har stött ihop med dessa människor och blivit inspirerade. Engagemang och vilja är makt. Med de vapnen kan du förändra världen. Du kan vara din egen hjälte och se till att vad du än gör så ska du vara en av de som du ser upp till.

Världen behöver hjältar. En krigshärjat värld behöver modiga hjältar över landgränserna som vågar stå upp för alla människors rättigheter. Alla världens barn behöver hjältar. Alltid. Och jag är beredd att utnämna dig till hjälte om du i din vardag tar hänsyn till barns röst och barns bästa. Sverige behöver hjältar. Du borde vara en av dem. Jag vet att du skulle fixa det galant. Allt det modet som du har borde du inte behålla för dig själv. All din glöd, din vilja, dina kloka tankar och intressanta idéer borde få möta andra människor lite oftare. Jag är dessutom övertygad om att du är skitbra på att se och stötta andra hjältar. Du är bra på att lyssna, ta tillvara och lära dig av dem.

Du är en hjälte, använd dig av det och se alla hjältar omkring dig.

1 kommentar:

Sanne sa...

Otroligt stärkande ord!
Skönt och energigivande att läsa.

Vilken makt vi har att påverka varandra, häftigt! och viktigt.

Och ja - vi har verkligen alla ett hjälte-jag.

Peace!