tisdag 10 november 2009

Vem tänker på barnen?

Jag har fortfarande inte fått något svar från Nyamko Sabuni angående en utbildning i barnets rättigheter. Hon fick ett mail med ett erbjudande om att få en specialutbildning eftersom hon inte har läst konventionen. Nu kanske hon har gjort det, vad vet jag. Men Sverige påstår fortfarande att vi är bäst i världen på barns rättigheter. Om detta gästskrev jag en artikel i tidningen Anti. Ni kan läsa hela artikeln här.

Igår var en häftig dag! Var på statsteatern och medverkade i ett seminarium och pratade om barnets rättigheter i Sverige. Jag får fler reaktioner på mitt språk, det finns de som tycker att jag svär för mycket men också att mitt språk överlag är ovårdat. Skitbra, fuck no, fy fan, förjävligt, jävla skitsnack, så in i helvete viktigt, osv. Men en ny kommentar är att jag som vuxen inte ska försöka konstla mitt språk så att det bättre passar barn och unga. Nu svär jag i och för sig nog lika mycket idag som jag gjorde när jag var 16 år. Men vem har rätt till vilket språk? Jag vill inte vuxenanpassa mitt språk när jag pratar om eller med barn och unga. Det är kul att en del vuxna har så mycket kritik på hur jag pratar med eller om en målgrupp som jag själv tillhör. Men ge mig gärna kritik! Fortsätt med det, det gillar jag- oavsett om jag håller med i sak eller inte.

En medlem hos oss berättade för mig igår att hon hade sett mig i veckorevyn. What? Var min tanke. Men jodå, det stämde. Veckorevyn har listat Sveriges vassaste kvinnor 2010 och jag är med. ”Hon kommer få dig att vilja engagera dig” står det. Kul! Det står om vår profilfråga också: ”Sofia är den rättvisesträvande förbundsordföranden i Rädda Barnens Ungdomsförbund. Hon är bara 19 år med redan en av våra största förkämpar för barnkonventionens lagstiftning. Rbuf.blogspot.com”

Gött att veckorevyn nämner vår kamp för en barnrättslag- det gillar jag! Men jag är inte bara 19 år. Jag är 20 år. Men jag är inte ”bara 20 år” heller. Men visst, vi har en lång väg att gå även i en tidning vars läsare främst är tonåringar är det fortfarande ”bara” att vara just tonåring- även när man kämpar för barnets rättigheter. Tack för utmärkelsen, Veckorevyn! – Ta era läsare på allvar och värdera inte egenskaper och kompetens utefter ålder.

Sofia Zackrisson
Förbundsordförande
Rädda Barnens Ungdomsförbund

Inga kommentarer: