fredag 3 juli 2009

Skydda oss från Göran Hägglunds könsstereotypa lekar!

I Almedalen händer det grejer. Igår var det kristdemokraternas dag i Almedalen och Göran Hägglund höll tal. Sist jag träffade Hägglund var på hans födelsedag när jag gav honom en kölapp till Barn- och Ungdoms Psykiatrin. Då tog han tacksamt emot den och bad om en kram.

Göran Hägglund är inte bara partiledare för kristdemokraterna, han är också socialminister för Sverige. Det innebär att han har ett av det största ansvaret för att säkerställa barnets rättigheter i Sverige. Eftersom barnkonventionen ligger på socialdepartementet och inte på justitiedepartementet…

Något som alla partiledartal har haft gemensamt hittills är att alla skyller på det andra blocket. Jag undrar varför man vill ägna sin stund i rampljuset för att prata om någon annans politik. Men lite politik går allt att avläsa av talen. Men jag struntar i partifärg och blocktillhörighet. Jag bryr mig om barnpolitiken. Och igår pratade Göran om barn.

Han nämnde barn som tvingas in i trafficing och barn som drabbas av krig. Men han pratade också om genus. Rädda Barnens Ungdomsförbunds största verksamheter heter Ellen och allan. Två projekt för barnets rätt att vara sina egna, istället för att tvingas in i könsroller. Det jag vill säga är att genus är en viktig fråga för barnets rättigheter och Rädda Barnens Ungdomsförbund. Därmed blir jag förbannad när socialministern pratar om genus i raka motsatsen till vad vi tror på.

För det gjorde han. Göran Hägglund pratade om könsneutrala lekar på dagis som ett hot mot de ”vanliga människorna”. Vad kan vara så skrämmande som att barn får möjlighet att vara sig själva istället för att vara så som de förväntas att vara utifrån vilket kön de har. Jag undrar vilka de ”vanliga människorna” är och vilka egenskaper flickor och pojkar ska behöva leva upp till för att klassas som ”vanliga”. Att vår socialminister vill göra skillnad på barn beroende på vad de har för kön är långt ifrån okej. Det är inte politik.

Jag och Rädda Barnens Ungdomsförbund kämpar för att alla barn ska få rätt att tas på allvar och få möjlighet att växa upp i en tillåtande miljö oberoende av vilket kön man har. Att fostra barn på dagis i könsstereotypa lekar är ett förtryck mot barn och ett hot mot människan. Att låta barn leka könsneutrala lekar på dagis är en framgång för barnets rättigheter.


Sofia Zackrisson
Förbundsordförande
Rädda Barnens Ungdomsförbund

5 kommentarer:

Jordnöt sa...

Jävlar vad bra ni är!
Keep on rockin' och hoppas Kd går och gömmer sig under sin sten där de hör hemma!

Anonym sa...

Varför har ni blivit radikalfeminister, dvs kommunister/marxister?
Skall ni inte vara
oberoende politiskt?
Nu drar jag in mina bidrag
till RB!!!!!!!!!!!!!!!!

Emma sa...

John Apse, sen när är det radikalfeministiskt och kommunistiskt att tycka att barn ska få vara sig själva?

feminix sa...

Barn får INTE vara sig själva när deras lekar styrs i en viss rikting som gillas av feministerna. Tänk om! Barn för få leka med så liten styrning som möjligt, eller hur?

Anonym sa...

Bra text. Att vilja ha könsrollerna är bara löjligt och gör att mobbning mot de som inte passar in i de snäva rollerna mer legitimt.